Orbital Floor & Wall Fracture

PATAH LANTAI & DINDING ORBIT

Lantai orbital dan fraktur dinding adalah penemuan biasa yang dilihat dalam kemalangan kereta. Apabila trauma tumpul melanda dunia, daya akan menghantar dan memecahkan medial yang lebih nipis dan lebih rapuh dan lantai di bawah. Ia boleh menyebabkan jangkitan otot / pengembangan ruang orbit secara mendadak yang membawa kepada gangguan sistem pulleys otot mata dan seterusnya penglihatan berganda.trapdoor orbital fracture). Sekiranya dibiarkan, otot akan menjadi fibrotik dan hilang fungsinya secara kekal dan menyebabkan penglihatan berganda kekal. Kanak-kanak biasanya tidak banyak mengeluh kecuali pada mulanya loya dan muntah kerana refleks vaginal akibat otot yang terperangkap. Mata yang menarik cukup putih dan anak mungkin menyesuaikan diri dengan awal diplopia dengan menekan penglihatan dari mata lain menyebabkan gejala diplopia hilang. Oleh itu, keadaan kecemasan ini sering diabaikan dan tidak dirawat. Seperti disebutkan sebelumnya, jika tidak dirawat, penglihatan berganda biasanya ada seumur hidup.

Pengembangan ruang orbit secara tiba-tiba juga menyebabkan mata kelihatan tenggelam yang akan bertambah buruk seiring dengan berjalannya waktu. Sayangnya, mereka biasanya diberhentikan dan menyebabkan pesakit mengalami penglihatan ganda dan cacat wajah.

RAWATAN

Kajian menunjukkan intervensi awal memberikan hasil yang lebih baik dan oleh itu penting untuk dicari oculoplastic surgeonsPendapat awal. Pembedahan patah lantai orbital harus dilakukan lebih awal walaupun pengurangan kemudian mungkin tetapi memerlukan peningkatan jumlah. Prosedur ini melibatkan sayatan kecil di kelopak mata bawah atau kadang-kadang di belakang kelopak mata (transconjunctival) untuk mengurangkan patah tulang dan membebaskan tisu lembut yang terperangkap. Kadang kala implan orbit mungkin diperlukan. Pada masa ini, Dr. Ho Shu Fen juga menggunakan navigasi intraoperatif (Pertama di Perak) untuk meningkatkan ketepatan penyisipan plat.

Pesakit boleh keluar dari rumah pada hari yang sama setelah pulih dari anestesia umum. Oleh kerana implan terbuat dari titanium, tidak ada batasan untuk terbang di masa depan.

Pre op: After a near fatal accident, for many months post op he was diagnosed to have CN III palsy and assume the eye deviation will follow for life.

Sebelum op : Selepas kemalangan maut yang hampir, selama beberapa bulan pasca dia didiagnosis mempunyai CN III palsy dan mengandaikan penyimpangan mata akan mengikuti kehidupan.

Post op: After replacing the floor , the eye no longer deviated out.

Selepas op : Selepas menggantikan lantai, mata tidak lagi menyimpang.

Pre op: Limitation in upgaze after a car accident

Sebelum op: Limit dalam penglihatan ke atas selepas kemalangan kereta

Post op: no more difficulty in looking up after orbital floor fracture repair.

Selepas op: tidak ada lagi kesukaran untuk melihat atas selepas pembaikan patah lantai orbit.

Pre op: impaired downgaze with orbital floor fracture

Pre op: menurunkan tekanan dengan retak lantai orbit

Post op: Improved downgaze after orbital floor fracture repair

Selepas op: Pembaikan patah selepas pembaikan patah lantai orbit

Pre Op: The left eye has sunken in secondary to volume expansion after a fracture in the floor of orbit.

Sebelum Op: Mata kiri telah tenggelam dalam sekunder dan pengembangan kelantangan selepas patah di lantai orbit.

Post op: improved symmetry post orbital floor fracture repair

Selepas op : memperbaiki simetri pasca pembaikan fraktur orbit lantai

Hak Cipta © 2018 Dr Ho Pengesanan Mata dan Oculoplastik SF
ms_MYBahasa Melayu
Minta Konsultasi

Sila isi borang pendek di bawah.

X