Blepharospasm

Blepharospasm/Kedutan Mata/ kekejangan Hemifasial/Apraxia Pembukaan Kelopak Mata

Kedutan mata / blepharospasm atau kekejangan hemifasial

Walaupun kekejangan kelopak mata / kekejangan mata kadang-kadang berlaku pada kebanyakan orang, ia boleh menjadi berterusan, berlebihan, sukarela dan memberi kesan buruk kepada gaya hidup orang di mana dia mungkin tidak dapat membuka matanya untuk melihat. Orang menggambarkannya sebagai penglihatan mata yang tidak terkawal atau pergerakan mata yang tidak terkawal, yang bertambah buruk ketika mereka semakin cemas. Keadaannya sangat teruk sehingga mereka tidak dapat melintasi jalan dan terpaksa melepaskan kerjaya.

Penyebab blepharospasm biasanya tidak diketahui, oleh itu biasanya dinamakan sebagai essential blepharospasm. Antidepresan dan penenang biasanya diresepkan tetapi dengan kesan minimum.

Rawatan blepharospasm yang paling berkesan setakat ini adalah pemberian toksin botulinum (sama ada dalam bentuk botox, disport atau xeomin bergantung pada pilihan penyuntik). Ini adalah prosedur pejabat yang cepat dan agak tidak menyakitkan. Kesan akan dapat dilihat dalam seminggu dan jangka masa boleh berlangsung selama tiga hingga enam bulan bergantung kepada individu. Kesan sampingan termasuk ptosis (droopy eyelid) tetapi tidak mungkin berlaku di tangan yang berpengalaman).

Kadang kala kedutan tidak sengaja boleh mempengaruhi satu sisi wajah (hemifacial spasm) terutamanya sudut mulut (mulut atau bibir berkedut). Ini menyebabkan rasa malu sosial dan kesedaran diri yang ketara. Penyebabnya adalah multifaktorial, mulai dari idiopatik (penyebab tidak diketahui) dan tumor atau gelung vaskular di otak yang menekan pada saraf wajah. Ia sering diperburuk oleh mata kering dan tekanan emosi. MRI otak kadang-kadang diperlukan untuk menetapkan diagnosis gelung vaskular di sekitar saraf muka.

Sekali lagi, toksin botulinum terbukti menjadi rawatan yang berkesan.

The left side of this patient is twitching involuntarily.

Di sebelah kiri pesakit ini berkeringat secara tidak sengaja.

RAWATAN

Rawatannya biasanya toksin botulinum ( botox injection) ke otot yang terjejas. Kesan biasanya berlangsung selama tiga bulan. Walau bagaimanapun, Dr. Ho Shu Fen baru-baru ini menyatakan bahawa mengatasi masalah yang mendasari (tekanan emosi, postur yang tidak betul) dapat membantu mencapai pengampunan yang lebih mampan dan kurang suntikan Botox.

Sekiranya keadaan tidak tahan terhadap Botox treatment, pembedahan boleh dilakukan untuk merawat keadaan. Sekiranya penyebab keadaan adalah gelung vaskular memampatkan pada saraf, maka penyahmampatan pembedahan.

Pre op:  This patient is not able to open both of his eyes.  He has multiple botox injection which has not been helping.

Pre op: Pesakit ini tidak dapat membuka kedua-dua matanya. Dia mempunyai banyak suntikan botox yang belum membantu.

Post op:  This patient has myomectomy (remove muscle which close his eyes) .  For the first time after many years, he is able to open his eyes and see well.

Post op: Pesakit ini mempunyai myomectomy (keluarkan otot yang menutup matanya). Untuk pertama kali selepas bertahun-tahun, dia dapat membuka matanya dan melihat dengan baik.

 

Sebelum rawatan: Kesukaran pesakit untuk membuka kedua-dua mata walaupun ada usaha.

 

Selepas rawatan: Pesakit dapat membuka kedua-dua mata secara luas dan selesa sekarang.

Hak Cipta © 2018 Dr Ho Pengesanan Mata dan Oculoplastik SF
ms_MYBahasa Melayu
Minta Konsultasi

Sila isi borang pendek di bawah.

X